صدرالین دهقان وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه

 صدرالین دهقان وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه: رهبر معظم انقلاب اسلامی  در دیدار بامسئولان دستگاه قضا یی با تأکید بر لزوم کاهش توسل به زندان در مجازات ها، به عنوان یک سیاست جاری در قوه قضاییه، خاطرنشان کردند: "باید تا آنجا که ممکن است، مجازات زندان به حداقل برسد زیرا زندان یک پدیده نامطلوب است و تبعات گسترده ای برای زندانیان، خانواده های آنان و حتی محیط کار افراد دارد.

در ادبیات کیفری علاوه بر واژه حبس و زندان از لفظ ندامتگاه نیز استفاده می شود.زیرا محلی است که محکومین وحتی متهمین در ان نگه داری می شوند و احتمالا از رفتار خود پشیمان و نادم هستند. اگرزندان ها شرايط نامطلوبي نداشته باشدد ، به يك دانشگاه بزرگ بزهكاري تبديل  می شود.

متاسفانه آنچه مشاهده مي شود، اين است كه افراد زنداني چندان با ندامت از زندان خارج نمي شوند و بیشتر به بررسی علل فنی که باعث زندانی شدنشان شده می پردازند. بی تردید یکی از علل اين امر را می توان وضعيت نامطلوب زندان ها عنوان كرد و گفت: عدم برنامه ريزي فرهنگي براي هر زنداني و حتي خانواده وي، مجازات زندان را كه براي يك مجرم بايد آخرين مجازات باشد به دانشگاهي براي فراگيري بزهكاري و جرم و جنايت تبديل كرده است تا آنجا كه بعضی از جرم ها و جنايات بعدي در داخل زندان طراحي و برنامه ريزي مي شود . قانون و ایین نامه فعلي زندان هاي ايران از زمان وارد شدن يك مجرم به محيط زندان، مقرراتي را براي وي در نظر گرفته است. مسائل فردي، بهداشتي، اجتماعي و وضعيت مرخصي و حقوق وي در زندان در اين قانون مشخص است، حتي موضوعات كتابي كه مي تواند مطالعه كند در اين قانون مد نظر قرار گرفته شده است.

مبارزه صرف ، با مجرم نادرست  است و بايد با جرم و شالوده آن روبه رو شده و درمان كنيم و براي از بين بردن بيماري، ضمن مراقبت از بيمار به فكر نابود كردن ويروس آن بيماري  نیزباشيم.

بايد نگاهمان به يك زنداني كه به خاطر شرايط نامساعد اجتماعي، اقتصادي و سياسي جامعه به اين مكان آورده شده است، با شخصی كه سال هاي سال در جامعه به جرم و جنايت دست زده است، فرق داشته باشد.

زندان بايد براي هر زنداني با توجه به وضعيت خانوادگي و شرايط اجتماعي وي، برنامه ريزي خاص فرهنگي، معنوی داشته باشد، تا زنداني در دوران محكوميت خود از لحاظ شخصيتي دگرگون وتغيير يافته و زندان براي وي و جامعه نقش مفيدي را ايفا کند. . به قول نلسون ماندلا هیچکس نمی تواند یک دولت را واقعا بشناسد مگر اینکه دریکی از زندان های ان ، زندانی شده باشد برای قضاوت در مورد یک دولت نباید دید که چگونه با شهروندان مهم خود،  رفتار می کند بلکه باید رفتار ان با پایین ترین افراد جامعه را مشاهده کرد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا